چطور قرقره مناسب را انتخاب کنیم؟

ABS,قرقره,کابل

بکارگیری قرقره نامناسب، فرسوده یا آسیب دیده بر سیم و کابل تولیدی و نیز ماشین آلات مورد استفاده در ساخت این محصولات ها بسیار تاثیر گذار است. بنابراین بکارگیری قرقر ه مناسب برای هر کاربرد خاص از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از قرقره های فولادی و پلاستیک مقاوم(ABS) در فرآیند تولید سیم و کابل کاملاً متداول است .

هر یک از انواع قرقره های در دسترس سازندگان سیم و کابل برای کاربردی خاص طراحی شده اند و استفاده از روشهای مهندسی طراحی ، هر قرقره ای را برای تحمل تنش مشخصی در فرآیند تولیدی مناسب می سازد.

مواردی که باید در انتخاب یک قرقره در نظر گرفت:
سرعت و چرخش:

سرعت خطی و محور چرخش تأثیر بسیار مهمی در طراحی قرقره دارد. مشخصات فنی مطلوب برای قرقره ها در برگیرنده مواردی نظیر ماشین کاری و بالانس کردن آنها است که منجر به چرخش نرم و بدون لرزش قرقره ها خواهد شد. اگر چرخش قرقره در دو محور صورت گیرد آن گونه که در تابنده های   ریجید (Rigid) یا درام تویستر (Drum Twister) ،  اتفاق می افتد، صفحات جانبی (Flanges) قرقره باید به حد کافی مستحکم و جوانب آن به خوبی تقویت شده باشد.

وزن، قطر و تنش:

در هنگام طراحی یک قرقره، جنس ماده ای که قرار است روی قرقره پیچیده شود و همچنین ویژگی ها و خواص آن اهمیت ویژه ای دارد. تنش های بالا و قطرهای کم سیم، فشار زیادی را بر استوانه قرقره (Barrel) و صفحات جانبی آن وارد می کنند، بنابراین در این گونه موارد بکارگیری قرقره های تقویت شده و نیز دارای صفحات جانبی قوی تر برای غلبه بر تنش ضرورت دارد.

نوع کاربرد و نوع ماشین:

نوع کاربرد قرقره و همچنین نوع ماشین اهمیت بسیار زیادی دارد، چون هر نوع ماشین تنش جداگانه و متفاوتی بر قرقره اعمال می کند. انواع خاصی از جمع کن های کشش سیم همانند جمع کن های قرقره ساکن (Stato Spooler) نیاز به قرقره هایی دقیق از نظر ساختار هندسی دارند تا عمل  یچش سیم بر روی آن به طور مناسب انجام شود. اما در بانچرهای معمولی با سرعت پایین تری می چرخند و اغلب دارای تنش کمتری  هستند. ولی اگر بانچر دارای کشش مستقیم و بدون کپستن های داخلی باشد، در این صورت باید قرقره ها را تقویت کرد.

جنس سیم و روکش آن:

هر ماده ای که روی قرقره پیچیده می شود تأثیر متفاوتی بر قرقره خواهد داشت. سیم آلومینیومی که از ماشین کشش خارج می شود ممکن است در اثر سرد شدن روی قرقره منقبض شود، که این امر باعث اعمال فشار سهمگینی بر قرقره می شود. سیم های عایق دار نیاز به قرقر های دارند که سطح آن صاف باشد تا به عایق آسیبی وارد نشود، در حالی که قرقره های حاوی سیمهای خاص فولادی ضد زنگ را ممکن است برای انجام عملیات حرارتی در کوره آنیل کاری قرار دهند.

جواد نداف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

USAIran