معرفی انواع سیم و کابل

تقسیم بندی کابل بر اساس سطح ولتاژ

کابل‌ها بر اساس مقدار انتقال الکتریسیته به ۴ دسته متفاوت تقسیم‌بندی می‌شوند.

فشار ضعیف

منازل و ساختمان‌ها به کابلی با فشار ضعیف نیاز دارند. Lv حدودا ۱۰۰۰ ولت الکتریسیته را به آسانی منتقل می‌کنند.

فشار متوسط

اگر الکتریسیته در فواصل کم مانند پست‌های توزیع برق درون شهری منتقل شود باید ار کابل‌های mv استفاده کرد. این کابل‌ها مقدار حدودی ۱ ال ۳۳ کیلو ولت الکتریسیته را منتقل می‌کنند.

فشار قوی

اگر بخواهند جریان برق را در فواصل طولانی با مقدار بالا منتقل کنند می‌بایست کابل‌های Hv را به کار بگیرند. این کابل‌ها جریانی معادل ۳۳ الی ۲۳۰ کیلو ولت را بدون هیچ مشکلی تحمل می‌کند.

فوق فشار قوی

این مدل از کابل‌ها معمولا برای تحمل ولتاژی بیشتر از ۲۳۰ کیلو ولت کارایی دارد.

کابل برق سه فاز

این نوع یکی از انواع کابل‌های موجود در بازار است که از آن برای انتقال برق فشار قوی و سه فاز در صنایع زیادی در جهت برق رسانی برای تجهیزات صنعتی استفاده می‌کنند. علاوه بر این کاربردی که گفتیم، از دیگر کاربردهای آن می‌توان به آسانسور مسکونی و تجاری، پمپ‌های چاه و غیره اشاره کرد.

اگر بخواهیم به بررسی ساختار این نوع سیم و کابل بپردازیم می‌توان گفت از ۴ رشته سیم استفاده می‌شود که این چهار رشته سیم فاز ۱، فاز ۲، فاز ۳ و نول هستند. سه مورد اول این امکان را ایجاد می‌کنند که ۳۸۰ ولت جریان منتقل شود.

در مجموع می‌توان گفت به دلیل کاربردهایی که این نوع دارد، باید تحمل جریان بالای برق را دارا باشد و آسیبی به آن وارد نشود.

سیم و کابل نسوز

از دیگر انواع سیم و کابل می‌توان به نوع نسوز آن اشاره کرد. در طراحی این نوع کابل این نکته در نظر گرفته شده که جوری ساخته شود که از آن در مکان هایی که درجه حرارت بسیار بالا دارند، بتوان استفاده کرد. بیشترین کاربردی که کابل نسوز دارد، صنایع ذوب فولاد است. از آن جایی که در این صنایع حرارت بسیار بالایی ایجاد می‌شود، اگر بخواهیم از جنس دیگر سیم و کابل استفاده کنیم به راحتی از بین می‌روند و مشکلات جدی ایجاد می‌کنند. بنابراین مدل نسوز بهترین گزینه است زیرا با مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارد. انعطاف آن نیز زیاد است.

سخن پایانی

لزوم ساخت و ساز مسکونی، تجاری و تولیدات کارخانه جات مختلف نیازمند ابزارهای مهمی از جمله کابل و سیم است. بدون کمک این ابزار بسیاری از فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف زندگی ما مختل می‌شود و جهان قابل تصور نیست. زیرا بقای صنایع مختلف از جمله برق به این مورد بستگی دارد. همین مساله می‌تواند نشان دهنده اهمیت بالای صنعت سیم و کابل باشد. ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی این موضوع مهم بپردازیم. شرکت شهابفر طوس با بیش از 30 سال تجربه در زمینه تولید قرقره صنعتی مورد مصرف جهت انواع تولید کابل این افتخار را داشته است تا با بخش بزرگی از تولیدکنندگان این صنعت در کشور همکاری داشته باشد. جهت خرید انواع قرقره صنعتی می توانید با واحد فروش مجموعه شهابفر طوس تماس بگیرید.

جواد نداف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

USAIran