قالبهای تزریق پلاستیک و اجزای آن

طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک

هنگامي كه ما شئ را از جنس پلاستيك بخواهيم توليد كنيم در ابتدا قالب آن بايد ساخته شود . در قالبهاي تزريقي از جنس فولاد سخت استفاده مي گردد , زيرا در مقابل فشار هيدروليك و تغييرات دما بايد مقاوم باشند و كليه آنها از دو قسمت اصلي تشكيل مي گيرند  :1) سمبه (صفحه متحرک) -2) ماتريس (صفحه ثابت) , كه به طور مجزا بوسيله رو بند ها و زيربندها بر روي صفحات گيره دستگاه نصب مي شوند . در بيشتر قالبها از سيستم خنك كننده استفاده شده است , بدين ترتيب كه از منبعي كه سيال خنك كننده ( آب )  در آن مي باشد به داخل محلهايي مشخص شده از قالب ( ورودي ) كه به وسيله سوراخها و يا شيارهايي در درون قالب طراحي شده , به صورت مارپيچ . يا مستقيم حركت كرده و باعث خنك شدن قالب و در نتيجه قطعه تزريقي داخل آن مي شود .

بعضي قالبها مجهز به سيستم ماهيچه ( جناقي ) مي باشند كه معمولا” آنها به دو طريق در قالبها طراحي مي شوند .

  1. پين كجها بعلاوه فنر
  2. جكهاي هيدروليك
  1. پين كجها و فنرها :

اين سيستم جناقي معمولا” در قالب قطعات كوچكتر مورد استفاده قرار مي گيرد و بدين ترتيب عمل مي كند كه ابتدا در هنگام جفت شدن گيره و بوسيله پين كجها كه در سمت سمبه قالب قرار دارند داخل سوراخهايي كه با زوايايي خاص در روي جناقي طراحي شده اند , مي شود و باعث جفت شدن آنها مي گردد و در هنگام باز شدن گيره نيز هنگامي كه پين كجها از داخل محل ذكر شده خارج گرديد , بوسيله فنرهايي كه بين جناقي ها قرار دارد , بطور كامل باز مي گردد و براحتي مي توان قطعه تزريقي را از داخل قالب جدا كرد .

  • جكهاي هيدروليك :

      اين سيستم معمولا” در قالب قطعات بزرگتر و حساس تر مورد استفاده قرار مي گيرد و بدين ترتيب عمل مي نمايد كه ابتدا جناقي ها به وسيله جكهاي هيدروليك بسته شده و با قطع ميكروسوئيچي كه در بين آنها تاييد شده است به گيره فرمان بسته شدن را مي دهد و در هنگام باز شدن تيز ابتدا گيره به مقدار مشخصي كه آن هم بوسيله ميكروسوئيچي كه بر روي شاسي دستگاه نصب مي باشد , تنظيم گرديده و با قطع آن , دستور باز شدن جناقي ها داده مي شود و بوسيله دو ميكروسوئيچ ديگر , عمل باز شدن جناقي ها قطع و مجددا” فرمان گيره باز را مي دهد .

قالب تزریق پلاستیک

بيشتر قالبهاي تزريقي جهت بيرون آوردن قطعه داراي سيستم پران مي باشند كه به همين منظور جك مخصوص در پشت صفحه متحرك گيره تابيه  شده است . پرانها به دو حالت در ساختمان قالب طراحي مي شوند : 1) پران ميله اي      2) پران صفحه اي ( صفحه پران ) كه هر كدام به دو صورت خاص در سيستم عمل مي كنند . پران ميله اي به دو حالت ثابت و با استفاده از فنر در قالب طراحي مي شوند .

  1. بصورت ثابت كه برگشت آن با استفاده از بسته شدن گيره مي باشد
  2. با استفاده از فنر كه پشت صفحه پران كه روي آن ميل پرانها مي باشند , طراحي شده كه هنگام پران , فنر مزبور فشرده و پس از اتمام پران و باز شدن فنر , پرانها در محل خود قرار مي گيرند .

پران صفحه اي  ( صفحه پران ) نيز به دو صورت در سيستم عمل مي كنند .

  1. بطور ثابت كه برگشت آن نيز با استفاده از بسته شدن گيره مي باشد .
  2. با استفاده از جك هيدروليك كه روي قسمت سمبه قالب و در محل صفحه پران طراحي مي شود و رفت و برگشت آن به وسيله ايندو جك صورت مي گيرد.

– اسپرون :
هر قالب دارای اسپرون می باشد که از آنجا مواد داخل قالب تزریق می شود . اسپرون همیشه باید صیقلی و با زاویه ای خاص طراحی شود .

(( نکات ایمنی در مورد قالب ها ))

1- در هنگام بستن قالب کلیه زیر بند ها باید دقیقا مساوی با قسمتی از قالب که روبند در آن محل قرار می گیرد ، باشد و کلیه روبند ها باید بسیار محکم بسته شود .

2- نباید ضخامت قالب از مینیموم کورس گیره دستگاه کمتر باشد .

3- در مواردی که قطعه یا راه گاه داخل قالب می ماند نباید از وسائل سخت مثل : آهن – چکش – گزن و … استفاده کرد. بلکه از وسایلی مانند میل برنجی که از بقیه فلزات نرم تر است باید استفاده نمود .

4- هیچ موقع در هنگام روشن بودن دستگاه ، دست یا سر خود را میان قالب قرار ندهیم .

5- جهت راحتی کار از روان کننده قالب ( سیلیکون ) استفاده گردد .
سیلیکون باید قبل از استفاده تکان داده شود و از فاصله 30cm بر روی قالب اسپری شود .

6- جهت سالم نگه داشتن قالب  ، باید کلیه قسمت های متحرک و محل هایی که این قسمت ها با آن ها در تماس هستند ، گریس کاری شود .

طراحی و ساخت قالب های تزریق پلاستیک

شرکت شهابفر طوس می تواند به شما صنعت گران عزیز در جهت طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک مشاوره و خدمات لازمه را با بالاترین کیفیت ارائه نماید. جهت برخورداری از این خدمات با کارشناسان ما در تماس باشید.

جواد نداف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

USAIran