اجزاء ماشین تزریق پلاستیک

تشريح ساختمان دستگاه تزريق

مقدمه :

به دستگاههايي كه از طريق فشار هيدروليك مواد پليمر ذوب شده را به داخل قالبي هدايت و تزريق نمايد , تا قطعه اي شكل گيرد را دستگاه تزريق گويند .

يك دستگاه تزريق از اجزاء و قسمتهاي متفاوتي تشكيل شده است كه كار با اين ماشينها , يك سري اطلاعات و آشنايي با اجزاء اين دستگاه را طلب مي كند , كه به بررسي آنها مي پردازيم .

1-شاسي دستگاه:

هر دستگاه تزريق , جهت نصب اجزاء دستگاه و اتصال به يكديگر نياز به يك شاسي دارد . شاسي دستگاه تشكيل شده از يك كلاف متصل با صفحات و قوطي هاي فلزي با يكديگر , طول و عرض و استقامت اين شاسي ها متناسب با ميزان تزريق دستگاهها طراحي و ساخته مي شود , بطور مثال – شاسي يك دستگاه تزريق 250 گرمي از يك دستگاه تزريق 1000 گرمي كوچكتر است زيرا به همان نسبت كليه اجزاء ديگر آن نيز كوچكتر مي باشد .

2-صفحات گيره :

هر دستگاه تزريق داراي دو صفحه گيره مي باشد . الف ) صفحه ثابت                           ب ) صفحه متحرك

الف ) صفحه ثابت : اين صفحه همانطور كه از نامش پيداست , ثابت بوده و بر روي شاسي دستگاه نصب مي باشد كه چهار

محور نيز به آن متصل مي باشد ( شافتهاي گيره ) در مركز اين صفحه حفره اي طراحي شده است اين حفره جهت نقطه

تماس سر سيلندر دستگاه پشت قالب طراحي شده است و طرف ديگر صفحه داراي سوراخها يا ريلهايي , جهت نصب قالب به مركزيت همان حفره , پشت صفحه نصب مي شود.

ب) صفحه متحرك : اين صفحه بر روي ريلهايي كه بر روي شاسي دستگاه نصب شده در حركت است و چهار محور نيز حركت اين صفحه را به مركزيت در مي آورد , كه همان شافتهاي گيره مي باشد در مركز صفحه نيز سوراخي جهت عبور ميل جك پران طراحي شده است و همانند صفحه ثابت گيره قسمت داخلي آن داراي سوراخهايي و يا ريل جهت نصب قالب مي باشد .

3- صفحه گيربكس :

اين صفحه به موازات صفحه هاي گيره و در انتهاي دستگاه قرار مي گيرد , صفحه فوق متحرك بوده و حركت آن نيز به مركزيت شافتهاي گيره مي باشد چهار چرخ دنده در انتهاي شافتهاي گيره و در پشت صفحه گيربكس قرار دارد و يك چرخ دنده نيز در مركز اين چهار چرخ دنده قرار دارد و جهت به حركت در آوردن چرخ دنده ها , از يك گيربكس و يك چرخ دنده كوچك كه به شافت گيربكس متصل است استفاده مي شود . از گيربكس جهت تنظيم صفحات گيره براي قالبها با ضخامت هاي متفاوت استفاده مي شود .

4-محورهاي راهنماي گيره :

 چهار عدد شافت راهنما در چهار طرف صفحات گيره و گيربكس عبور داده شده است . صفحه گيربكس و صفحه متحرك گيره بر روي اين محورها در حركت مي باشند و وظيفه اصلي اين محور , به مركز درآوردن صفحات فوق  مي باشد .

5– بازو هاي دستگاه :

اين متعلقات متحرك بوده و از صفحه متحرك گيره به صفحه گيربكس متصل مي باشد و مركز بازوها نيز به جك گيره وصل است وظيفه اصلي اين بازوها انتقال حركت جك گيره به صفحه متحرك گيره و در نهايت باز و بسته شدن قالب مي باشد و همچنين هنگام تزريق , از عقب رفتن گيره نيز جلوگيري به عمل مي آورد . جهت روان نمودن اين متعلقات از روغن و گريس استفاده مي شود .

6– سيلندر دستگاه  :

استوانه اي است تو خالي كه مواد پلاستيك در آن ذخيره و ذوب مي شود و بر روي قسمت خارجي سيلندر ,  المنتهايي جهت اين عمل نصب گرديده است .

7- ماردون دستگاه :

محوري است مارپيچ و كار آن نيز هدايت مواد به جلوي سيلندر و انجام عمل بارگيري در دستگاه مي باشد , قطعه فوق متحرك بوده و حركت آن نيز در زمان بارگيري بصورت چرخشي در داخل سيلندر مي باشد و هنگام تزريق نيز رو به جلو حركت مي كند .

8- النگويي :

مانند يك سوپاپ عمل كرده و وظيفه آن به هنگام تزريق  جلوگيري از نفوذ مواد به عقب سيلندر و به هنگام بارگیری باز کردن

راه ورود مواد به ابتداي سيلندر مي باشد . النگويي در جلوي ماردون و در پشت موشكي نصب مي گردد . 

9-موشكي :

اين قطعه در نوك ماردون  نصب مي گردد و چند شيار بر روي آن وجود دارد كه عبور مواد به هنگام بارگيري دستگاه , طراحي شده است و اين قطعه نوك تيز بوده و هدايت مواد به جلوي سيلندر  را هنگام تزريق به عهده دارد .

10- مخزن مواد :

اين مخزن متناسب با مصرف دستگاه طراحي و ساخته مي شود و انواع مختلف و كاربري گوناگوني را دارد , برخي از اين مخازن عمل گاز گيري و تركيب رنگ را نيز در داخل خود انجام مي دهند .

جواد نداف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

USAIran